ارشد مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی

به وبلاگ دانشجویان ارشد مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند ورودی 93 خوش آمدید

ارشد مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی

به وبلاگ دانشجویان ارشد مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند ورودی 93 خوش آمدید

ترجمه صفحات 11 و قسمتی از 12 جزوه زبان تخصصی آقای دکتر حکیم پور

باسلام خدمت همکلاسی های گرامی

ترجمه صفحات 11 و قسمتی از صفحه 12 را که آقای کریمی زحمت کشیده اند برای استفاده قرار می دهم .

با تشکر از فعالیت ایشان و امید به ادامه یافتن اینگونه فعالیت ها .






فایل word صفحات 11 و قسمتی از 12









درس آموزش و بهسازی منابع انسانی در کشورهای پیشرفته - جلسه پنجم 93/08/01


بسمه تعالی




جزوه درس :




1 - منظور از مدیریت کیفیت جامع چیست و چگونه به اهمیت آموزش کارکنان منجر می شود ؟


پاسخ :


** هدف از مدیریت کیفیت جامع ، کسب رضایت مشتریان از طریق بهبود مداوم با تمرکز بر فرآیند های سازمان ، تحقیقات و توسعه و کارکنان توانمند می باشد . از آنجایی که داشتن کارکنان توانمند و نگهداشت آنان در گرو آموزش و بهسازی آنان می باشد ، می توان گفت یکی از الزامات دستیابی به کیفیت جامع ، آموزش و بهسازی کارکنان است .



2 - جایگاه آموزش و بهسازی کارکنان در سازمان یادگیرنده را شرح دهید ؟


پاسخ :


** از آنجایی که اصل اساسی در سازمان یادگیرنده ، یادگیری و بهبود قابلیت های فردی و گروهی و سازمانی برای ساختن آینده می باشد، هر روشی که بتواند یادگیری در سطوح سازمانی را بهبود ببخشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آموزش کارکنان می تواند بعنوان یکی از روشهای یادگیری در سازمان مورد استفاده قرار گرفته و در مجموعه وظایف مدیریت منابع انسانی از اولویت ویژه برخوردار گردد.



3 - آموزش و بهسازی کارکنان را تعریف نموده و بایکدیگر مقایسه کنید :


پاسخ :


** آموزش کارکنان :   مجموعه ای از کنش ها و فعالیت های هدفمند و سیستماتیک به منظور ایجاد تغییرات لازم در ساختارهای شناختی ، عاطفی- روانی و حرکتی است که در جهت اصلاح و بهبود عملکرد شغلی صورت می گیرد.


*** فرصتی است که در آن افراد افق ها ، تکنولوژی ها یا نقطه نظرات جدید در الگوهای ذهنی مناسب را از طریق آن کسب می کنند.


**** نوعی یادگیری ذهنی است که موجب رشد افراد در جنبه های مختلف می شود اما لزومأ ارتباط مستقیم با شغل حاضر فرد ندارد و میزان پیشرفت ها کمتر قابل ارزیابی است.






جزوه کشور سوئیس :



1 -  نظام دوگانه آموزشی در سوئیس را شرح دهید:


پاسخ :


** این نظام که با هدف ارائه مفاهیم نظری مرتبط با حوزه های تخصصی در کنار تدریس مهارت های عملی طراحی شده است شامل دو بخش دانشسرای فنی برای آموزش نظری و عمومی و بخش آموزش کارفرما جهت گذراندن دوره های کارآموزی و فراگیری مهارت های عملی است از جمله ویژگی های این نظام می توان به مشارکت بالای بخش های اقتصادی و مداخله محدود دولت در آن اشاره نمود که منجر به کاهش بیکاری در سوئیس گردیده است.



2 - نظارت آموزش در سوئیس به چه شکل است ؟


پاسخ :


** نظارت آموزش بصورت غیرمتمرکز انجام می گیرد و ضعف و شدت آن در مناطق مختلف متفاوت است بعنوان مثال بازرسی در سطوح متوسط و عالی در بخش آلمانی کم و در بخش فرانسوی زیاد است.





جزوه کشور مالزی :



1 - برنامه ریزی آموزشی در کشور مالزی مبتنی بر چه اصولی است ؟


پاسخ :


** 1 - پرورش نیروی انسانی ماهر از طریق بازبینی سیستم آموزشی و تأکید بر برنامه جذب مغزهای متفکر


** 2 - استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای بهبود سطح آموزشی ( بخصوص در مناطق صعب العبور و مناطق خاص ) 


** 3 - افزایش تحقیق و توسعه و فرآهم نمودن زیرساخت مالی مناسب جهت پاسخگویی به نیازهای اقتصاد دانش محور



2 - معلمان در کشور مالزی چه آموزش هایی را باید بگذرانند ؟


پاسخ :


** معلمان دوره ابتدایی و مقدماتی متوسطه باید دارای مدرک دیپلم باشند ، گروهی از این افراد با گذراندن دوره های تکمیلی بعنوان معلمان دوره دیده به استخدام دولت در می آیند ، گروه دوره ندیده نیز به استخدام ایالات درآمده و بیشتر بصورت پاره وقت و یا تمام وقت در مناطق دور افتاده به کار گرفته می شوند. معلمان مقطع تکمیلی متوسطه نیز باید دارای مدرک ارشد جهت تدریس در این دوره باشند . تمامی معلمان هر پنج سال بر اساس نیازهای جدید، دوره های آموزش ضمن خدمت را نیز می گذرانند.




پایان جلسه پنجم