ارشد مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی

به وبلاگ دانشجویان ارشد مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند ورودی 93 خوش آمدید

ارشد مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی

به وبلاگ دانشجویان ارشد مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند ورودی 93 خوش آمدید

ترجمه صفحات 35 و 56 جزوه زبان تخصصی آقای دکتر حکیم پور

باسلام خدمت همکلاسی های محترم ،

ترجمه صفحه 35 توسط آقای امینی و ترجمه صفحه 56 توسط آقای سیارفرد جهت استفاده بزرگواران در ذیل گذاشته ام . با تشکر از این دو همکلاسی محترم.




ترجمه صفحه 56 توسط آقای سیارفرد                               ترجمه صفحه 35 توسط آقای امینی

امتحان میان ترم زبان تخصصی آقای دکتر محمدی

باسلام خدمت همکلاسی های گرامی ، از آنجایی که بنده در کلاس زبان آقای دکتر محمدی نیستم بنابراین گاها متوجه برنامه های کلاسی ایشان و قرار و مدار های سر کلاس نمی شوم . مطلع شدم توسط پیغام از یک همکلاسی محترم ( آقا یا خانم ملک نژاد ) که این هفته سه شنبه ساعت 17:00 امتحان میان ترم تا صفحه 10 خواهد بود. که البته طی تماسی که با جناب دکتر داشتم از باب اطمینان از عدم تغییردر تاریخ امتحان که مطمئن شدم. با تشکر از این هم کلاسی و عذرخواهی بابت اینکه ایشان روز شنبه این هفته برای بنده پیغام گذاشته بودند و بنده متوجه نشده بودم. به امید اطلاع رسانی همکلاسی های محترم در این وبلاگ

درس آموزش و بهسازی منابع انسانی در کشورهای پیشرفته - جلسه دهم 93/09/06

باسلام و ادب خدمت همکلاسی های محترم ، در این جلسه سرکارخانم دکتر صالح نیا روال امتحان پایان ترم را ویرایش نموده و عنوان داشتند :


**1- از 20 نمره پایان ترم ، 5 نمره بابت ارائه هر نفر در کلاس یا تحقیقی که تحویل می دهند.


**2- از 15 نمره باقیمانده داریم 5 نمره از سوالات جزوه درس ( جزوه درس با جزوه کلاس متفاوت می باشد یعنی جزوه کلاس شامل هم جزوه درس و هم جزوه کشورها می باشد ) خواهد بود که در تاریخ معین شده سرجلسه امتحان آزمون برگزار خواهد شد .


**3- الباقی می ماند 10 نمره که برای این 10 نمره ، سرکارخانم دکتر صالح نیا  3 سوال از مجموعه جزوات کشورها و نیز فایل های کشورهایی که دوستان سرکلاس ارائه داده اند در اول دیماه در اختیار همکلاسی ها خواهند گذاشت که تا روز امتحان فرصت دارند جواب سوالات را بصورت تحلیلی بنویسند و سرجلسه امتحان به ایشان تحویل دهند .


**4- ضمنا دوستان می توانند 2 نمره تحقیق بصورت مازاد بر 20 نمره تا تاریخ 93/10/04 ( با این شرایط فقط پرسشنامه ها را برای 30 نفر از کارکنان سازمان تکمیل کنند و تحلیل آن را بصورت نرم افزاری با نرم افزار هایی چون SPSS انجام نداده باشند ) و تا تاریخ 93/10/30 ( چنانچه هم پرسشنامه تکمیل و کار آنالیز و تحلیل شده باشد ) انجام دهند . ضمنا موضوعات تحقیق به همراه پرسشنامه های مربوط به آن موضوع در وبلاگ سرکارخانم دکتر صالح نیا موجود می باشد.





جزوه کشور تایلند :



1 - مهمترین برنامه های اصلاح نظام آموزشی تایلند در راستای توسعه آموزش کدامند ؟


پاسخ :


***1- اصلاح مدرسه :   به معنای تجهیزمدارس به تکنولوژی های آموزشی مدرن و امکانات سمعی بصری و اینترنت 


***2- اصلاح محتوای دروس :   بازنگری محتوای دروس جهت هماهنگ نمودن محتوای ارائه شده با نیازهای اجتماعی کودکان برای برخورداری از زندگی مناسب ( تاکید برمحتوای عمل و نظری به جای محتوای صرفا نظری )


***3- اصلاح مدرس :    در نظر گرفتن دوره های آموزش قبل از خدمت و ضمن خدمت برای معلمان ، جهت اصلاح کیفیت آموزش در مدارس و برخورداری از علم روز 


***4- اصلاح روشهای تدریس :    جایگزینی روشهای نوین آموزشی به جای روش معلم محور در مدارس مثل استفاده از بازی ، شبیه سازی محیط ها و . . .


***5- اصلاح نظام اداری :    آموزشی که حرکت به سوی تمرکز زدایی را مورد تاکید قرار داده و توجه به شرایط محلی در زمینه مدیریت آموزشی را ممکن می سازد.



جزوه کشور لیبی :



1- نتیجه تمرکز بیش از حد دولت در نظام آموزشی چه آثاری را می تواند به دنبال داشته باشد ؟


پاسخ :


دخالت دولت در امر مدیریت آموزشی و ورود به جزئیات نظام آموزشی می تواند منجر به خصومت دانشگاه و دولت شود، زیرا دانشگاهیان معتقدند امر آموزش نباید تحت تاثیر دیدگاههای سیاسی قرار گیرد. سه نمونه از دخالت های دولت لیبی در دانشگاهها که منجر به کاهش علاقه دانشجویان و کاهش کیفیت آموزش عالی گردید عبارتند از :  1- اجباری کردن چند زبان خارجی در دانشگاه ( انگلیسی و فرانسوی و سپس روسی )  2- اجباری کردن آموزش نظامی برای دختران و پسران دانشجو       3- شیوه احساسی برخورد با تحریم های اقتصادی از سوی آمریکا و دستور قطع همکاری های آموزشی لیبی با آمریکا و برخی کشورهای غربی 



جزوه کشور کانادا :



1- نظام مدیریت آموزش در کانادا به چه صورت است ؟


پاسخ :


کانادا دارای یکی از غیرمتمرکز ترین سیستم های آموزشی می باشد، به نحوی که بخش زیادی از سیاست گذاری ، اجرا و ارزیابی آموزشی بصورت خودگردان و یا در سطح محلی انجام می گیرد. در سطح بالاتر وزارت آموزش و پرورش هر ایالت ، اختیار اداره نظام آموزشی ایالت خود را دارد. بدین معنا که در کانادا وزارت آموزش و پرورش برای دولت مرکزی تعریف نشده است. 




پایان جلسه دهم 




درس آموزش و بهسازی منابع انسانی در کشورهای پیشرفته - جزوه جلسات هفتم و هشتم

باسلام و ادب خدمت همکلاسی های گرامی ، جزوه کشورهای چین و غنا و نروژ و اندونزی و لهستان و اسپانیا را که سرکار خانم دکتر صالح نیا در اختیار بنده حقیر قرار داده اند ( البته چند روز گذشته و به علت مشغله کاری عذرخواهم که نتوانستم بسرعت روی وبلاگ قرار دهم ) برای استفاده شما روی وبلاگ قرار می دهم.



جزوه کشور نروژ :



1 - منظور از شبکه نروژ چیست ؟


پاسخ :


در کشور نروژ در راستای ایجاد یک نظام ملی منسجم و یکپارچه از آموزش دانشگاهی ، شبکه نروژ طراحی و توسعه یافته است که مهمترین عامل در غنا بخشیدن به آن توسعه استفاده از فناوری اطلاعات و ایجاد شبکه الکترونیکی دانش می باشد. در این راستا کلیه دانشگاهها، کالج های دانشگاهی و کالج های ایالتی به تبادل دانش و اطلاعات با یکدیگر در یک نظام یکپارچه می پردازند.



جزوه کشور غنا :



1 - ایده آل ترین راه برای کاهش هزینه های آموزش در کشور غنا چه بوده است ؟


پاسخ :


دولت غنا جهت کاهش هزینه ای آموزش و ایجاد توازن و عدالت در آموزش در بین مناطق گوناگون و صرفنظر از نوع جنسیت افراد،آموزش از راه دور را در چشم انداز 2020 خود به عنوان راه حل ، برنامه ریزی نموده است.



جزوه کشور چین :



1- چهار نسل تکنولوژی آموزش از راه دور در چین را شرح دهید ؟


پاسخ :


***1 - در نخستین نسل تکنولوژی انتقال آموزش به صورت تکنولوژی وابسته به زمان اجرا گردید و دانش آموزان باید تنها در زمان مشخص و از قبل برنامه ریزی شده به رادیو گوش داده یا تلویزیون تماشا می کردند.


***2 - دومین نسل تکنولوژی آموزش از راه دور به دهه 1960 باز می گردد که دستگاههای ضبط کننده ویدئویی حافظه دار و تلویزیون های کابلی وابستگی به زمان را کاهش داد و محتوای مطالب ضبط شده از قابلیت پخش مجدد برخوردار گردید.


***3 - از دهه 1980 ، با ورود کامپیوتر های شخصی به بازار ، آموزش از راه دور در دسترس همه قرار گرفت و تکنولوژی کنفرانس های ویدئویی دوطرفه خلق شد و برقراری ارتباط بین معلم و دانش آموز ممکن گردید. ابزار مورد استفاده مثل پست الکترونیک ، CD-ROM، دیسک و اینترنت کمک شایانی در این زمینه داشت.


***4 - با ظهور نسل چهارم تکنولوژی آموزش از راه دور ، علاوه بر افزایش ارتباط معلم با دانش آموزان ، امکان انتقال انواع محتوای آموزشی با مراحل ارتباطی کوتاه امکان پذیر شد و آموزش Network ( شبکه ای ) باعث ایجاد مدرسه ای بدون دیوار اما دارای ویژگی های مدرسه گردید. افراد در هر زمان و مکانی در محیط شبکه امکان برقراری ارتباط با سایرین و تبادل دانش را دارند.



جزوه کشور اسپانیا :



1 - هدف از اجرای طرح سیستم ارگانیک در کشور اسپانیا چه بوده است ؟


پاسخ :


در راستای ایجاد عدم تمرکز در سیستم آموزشی به خصوص در بخش آموزش دانشگاهی ، اسپانیا طرح سیستم ارگانیک را پیاده سازی نمود تا بدین وسیله استقلال بیشتری به دانشگاهها داده شود. در این راستا دانشگاهها علاوه بر داشتن برخی اختیارات در زمینه برنامه ریزی، در زمینه ارزیابی نیز باید خودارزیابی را انجام دهند.



جزوه کشور لهستان :



1 - هدف دولت لهستان از تغییر دانشگاههای سنتی به دانشگاههای مدرن چیست ؟


پاسخ :


با افزایش بیکاری و ناهنجاری های فرهنگی اخلاقی در لهستان ، دولت پی به این مسآله برده است که باید آموزش ها را با توجه به نیاز بازار کار ارائه دهد ازاین رو به جای تاکید بر عقلانیت در هدفگذاری آموزشی و تاکید بر دانش عمومی و ارتباط با جهان که در دانشگاه سنتی مورد توجه بود ، هدفگذاری را با توجه به نیازهای بازار کار و تخصصی کردن محتوای آموزش انجام داد تا بتواند دانش های ویژه و کاربردی را توسعه دهد. و این چیزی بود که در دانشگاههای مدرن برآن تاکید می شد. ( نمون های آمریکایی )



جزوه کشور اندونزی :



1- تجربه اندونزی در برخورد با بحران اقتصادی چه درسی در زمینه آموزش داشت ؟


پاسخ :


دولت اندونزی پس از رو به رویی با بحران اقتصادی بودجه آموزش را کاهش داد و در مدت کوتاهی ، افت شدید وضعیت آموزش در جامعه را مشاهده نمود . از این رو بلافاصله بودجه را اصلاح و مقدار بودجه آموزش را مشابه مقدار قبلی در نظر گرفت و در این زمینه از سایر نهادهای بین المللی نیز درخواست کمک نمود . تجربه اندونزی نشان داد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه ، مقدار پولی که خانواده ها در زمان بحران اقتصادی حاضرند صرف آموزش نمایند کم می شود و درواقع آموزش فرد نیازهای ثانویه تلقی می شود نه نیازهای اولیه، بنابراین در این کشورها هزینه های آموزش تاحد زیادی توسط دولت باید برآورده گردد.



پایان جلسات هفتم و هشتم




درس آموزش و بهسازی منابع انسانی در کشورهای پیشرفته - جلسه نهم 93/08/29

باسلام و ادب خدمت همکلاسی های گرامی این جلسه در خصوص کشورهای اتریش و کره جنوبی بحث شده بود.



جزوه کشور اتریش :


1- آموزش ضمن خدمت معلمان در اتریش به چه صورت می باشد ؟


پاسخ :


معلمان پس از ورود به مدارس علاوه بر آموزش های بدو خدمت در طول دوران تدریس آموزشهای  ضمن خدمت نیز فرا می گیرند . این آموزش ها از طرف موسسات آموزش تربیتی ارائه می شود که علاوه بر  برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان نیازسنجی آموزشی معلمان و تحقیق پیرامون روشهای آموزش معلمان را نیز انجام می دهند.




جزوه کشور کره جنوبی :


1- برخی از وسایل پیشرفت سریع کره در مسائل اقتصادی و اجتماعی را نام ببرید ؟


پاسخ :


***1- دوران صنعتی شدن کره که نیاز به نیروی کار فنی ماهر را افزایش داده از اینرو دولت مدارس حرفه ای را گسترش داده و با کمک معلمان آمریکایی توانست بخش زیادی از نیروی کار مورد نیاز خود را پرورش دهد.


***2 - بهبود اوضاع اقتصادی طی مراحل توسعه صنعتی که باعث افزایش بودجه آموزش ( 5 درصد تولید ناخالص ملی ) گردید.


***3 - آزاد بودن فعالیت احزاب و گروه های دینی که باعث سرمایه گذاری بالای مسیحیان غربی در این کشور جهت احداث مدارس دینی و خصوصی گردید.





پایان جلسه نهم




*** ((( از همکاری همکلاسی گرامی جناب آقای فوداجی جهت در اختیار قرار دادن جزوه این جلسه سپاسگزارم ))) ***