ارشد مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی

به وبلاگ دانشجویان ارشد مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند ورودی 93 خوش آمدید

ارشد مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی

به وبلاگ دانشجویان ارشد مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند ورودی 93 خوش آمدید

برای هر کلاس یک نماینده - هم کلاسی های محترم لطفا مشارکت نمایند

باسلام خدمت همکلاسی های گرامی ، 


با توجه به اینکه تقریبا تمامی همکلاسی های محترم ما شاغل می باشند و گاهأ درگیری های کاری مانع از ارتباط مداوم و مستمر همه ما با هم می شود بنابراین همانطور که توی این مدت عینأ مشاهده کردید که ساعت کلاسی ناگهان تغییر می کنه اما یک عده ای باخبر هستند و عده دیگر بی خبر و همچنین استاد یک کلاس ممکن هست مطلبی را عنوان کنند که بعنوان مثال بنده دیر به کلاس می رسم و متوجه اون مطلب نمی شوم و یا اینکه استاد سرکلاس جزوه ای رو تدریس می کنند و شاید همه نتوانند اون جزوه را تکمیل بنویسند و اینکه یک سری تجربیاتی که دوستان دارند و می توانند در اختیار دیگران قرار بدهند اما به دلیل عدم ارتباط هم کلاسی ها با هم ، گاهأ بستر انتقال تجربیات فراهم نیست و نمی شود ، لذا پیشنهاد می کنم برای اینکه کارایی این وبلاگ بالاتر برود و مفید به فایده بودن آن مشهود و عینی باشد ، دوستان هم کلاسی یک لطفی داشته باشند و از هر کلاس ( ما حدود 7 یا 8 کلاس نهایت بیشتر نداریم ) یک نفر به نمایندگی انتخاب بکنند که این مطالبی که خدمت شما عرض کردم را هر جلسه در پایان جلسه جمع آوری کنند و به بنده حقیر بدهند تا در این وبلاگ قرار دهم تا سایر دوستان هم استفاده بکنند.

چنانچه موافق پیشنهاد بنده هستید از این هفته شروع کنیم تا به قول معروف " و ناگهان چه زود دیر می شود " شامل حال ما نشود. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هم کلاسی های محترم هستم.

جزئیات تغییرات ساعت و روز کلاس آموزش و بهسازی منابع انسانی در کشور های پیشرفته

باسلام خدمت همکلاسی های گرامی ، وفق صحبت های آقای دکتر محمود زاده درخصوص ساعت  و روز دو گروه درس آموزش و بهسازی منابع انسانی در کشورهای پیشرفته ، قرار غیر قطعی بر این شده که در صورتی که ساعت کلاس زبان تخصصی برای روز سه شنبه قطعی شود یعنی قرار بر 5 تا 7 بعدازظهر بوده، چنانچه قطعی شود که تقریبا قطعی می باشد، صحبت به این سمت وسو است که گروه دوم درس آموزش و بهسازی منابع انسانی در کشورهای پیشرفته ساعت 3 تا 5 روز سه شنبه شود!!!

بنابراین بنا برصحبت های آقای دکتر محمود زاده دوستان می بایست ابتدا خودشان اقدام به تقسم گروه اول و گروه دوم بنمایند در غیر اینصورت دانشگاه کلاس را تبدیل به دو گروه حدود 35 نفری خواهد کرد!!!


پیشنهاد این هست از آنجایی که کلاس زبان به دو گروه تقسیم شده که یک گروه سه شنبه 5تا7هستند بنابراین روز پنجشنبه 3تا 5 ( که قبلا کلاس زبان داشتند ) آنها خالی می باشد، بنابراین اگر موافق باشند همان گروه ساعت 3 تا 5 پنجشنبه را در قالب گروه دوم کلاس آموزش و بهسازی منابع در کشورهای پیشرفته باشند و گروه بعدی هم ساعت 5 تا 7 باشند . 

بنابراین در صورتی که پیشنهاد مورد قبول دوستان کلاس زبان روز سه شنبه واقع شود هیچ گونه تداخلی برای کلاس درس منابع انسانی در کشورهای پیشرفته ایشان بوجود نخواهد آمد یعنی جای اینکه این کلاس را 5 تا 7 پنجشنبه بروند، آن را 3 تا 5 پنجشنبه خواهند رفت و وقت روز سه شنبه از 3 تا 5 گرفته نخواهد شد!!! 


یک پیشنهاد خیلی جذاب !!!!! دوستان درصورتی که روز پنجشنبه ساعت کلاسی 3 تا 5 که زبان تخصصی داریم و 5 تا 7 که آموزش و بهسازی منابع انسانی در کشورهای پیشرفته را داریم به این صورت بشود که بچه های دو کلاس به دو گروه تقسیم شوند و این قضیه که آقای دکتر محمدی که کلاس زبان تخصصی روز سه شنبه را دارند وقت ایشان برای ساعت 5 تا 7 پنجشنبه آزاد باشد و اگر آزاد نبود آقای حکیم پور وقت ایشان برای همین ساعت آزاد باشد می شود به این صورت که گروه1 که در هر دو کلاس زبان و کشورهای پیشرفته یکی هستند ساعت 3 تا 5 را زبان آقای حکیم پور بیایند و گروه 2 همزمان کلاس بهسازی منابع انسانی در کشورهای پیشرفته را بیایندو ساعت بعدی یعنی 5 تا 7 را دو گروه جابجا بیایند البته در صورتی که آقای دکتر محمدی 5 تا 7 پنجشنبه وقت داشته باشند یا آقای حکیم پور این ساعت را وقت  داشته باشند دیگر نیازی به آمدن روز سه شنبه نخواهد بود!!!





پنجشنبه         17-15پنجشنبه         19-17
        گروه   1          زبان تخصصی  بهسازی منابع در کشورهای پیشرفته
        گروه   2  بهسازی منابع در کشورهای پیشرفته            زبان تخصصی





روابط انسانی در سازمانهای آموزشی - جلسه اول 93/07/11

بسمه تعالی


باسلام خدمت همه همکلاسی های گرامی ، یک سری نکات را بصورت چکیده از جلسه اول خدمت شما ارائه می دهم :


1 - این درس ( روابط انسانی در سازمانهای آموزشی ) جزو دروس جبرانی بوده و 3 واحدی می باشد.


2 - امتحان پایان ترم برحسب جزوه ای که استاد محترم سرکار خانم صالح نیا سرکلاس بصورت سوال و جواب ارائه می دهند می باشد که بنده حقیر هم آن را روی این وبلاگ در اختیار شما دوستان محترم قرار خواهم داد. پس نگرانی بابت جزوه استاد نداشته باشید.


3 - منبع درسی هم کتاب     " روابط انسانی در سازمان های آموزشی   " + اصلاحات و بروزرسانی برخی مطالب آن توسط استاد محترم می باشد که مولف این کتاب آقای دکتر غلامعلی سرمد و مربوط به انتشارات سمت ( سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها )می باشد.


4 - برنامه کلاسی برحسب سرفصل های کتاب فوق الذکر بوده که در وبلاگ سرکار خانم صالح نیا ( از اینجا ببینید ) آمده است.


5 - نحوه محاسبه نمره :   20 نمره امتحان پایان ترم خواهد بود + 2 نمره تحقیق اختیاری ( استاد محترم موضوعات تحقیق را در وبلاگ خودشان اطلاع رسانی خواهند کرد فقط دوستان زحمت بکشند پس از روئیت موضوعات مبحثی را که انتخاب کردند با سرکار خانم صالح نیا هماهنگی لازم را انجام دهند و OK نهایی را از ایشان بگیرند. ضمنأ زمان تحویل تحقیق مورد نظر به استاد محترم نهایتأ تا تاریخ 93/09/21 خواهد بود.


6 - دوستان مستحضر باشند بنا بر نظرخواهی از همکلاسی هایمان قرار بر این شد برنامه کلاسی ( از اینجا قابل روئیت می باشد ) بصورت هفته درمیان باشد و منتها دوساعتی باشد یعنی از 8 تا 10  و  از 10 تا 12 


7 - دوستان از آنجایی که این درس فقط جبرانی بوده و پیش نیاز درس دیگری نمی باشد، نمره آن در معدل کل حساب نخواهد شد اما در معدل ترم محاسبه می شود و سعی دوستان برآن باشد که از 7 هفته ای که کلاس تشکیل می شود لا اقل نیمی از آن را در کلاس حضور داشته باشند.



جزوه استاد محترم :


1 - منظور از سازمان آموزشی چیست ؟


پاسخ : 


منظور از سازمان آموزشی ، کلیه مدارس ، دبیرستان ها ، دانشگاه ها، مراکز آموزشی و واحد های آموزش سازمانی است که در آن تعلیم و تربیت انجام می گیرد. بر اساس چارچوب تعریف شده برای این مراکز ، آموزش غالبا رسمی است اما نمی توان وجود آموزشهای غیر رسمی در این مراکز را نیز انکار کرد.



2 - ضرورت پرداختن به موضوع روابط انسانی از دیدگاه سازمانی چیست ؟


پاسخ :


از آنجایی که پایه و اساس سازمان ها را افراد و گرهها و روابط بین آنها شکل می دهد ، نمی توان انتظار داشت با وجود روابط نامطلوب ، سازمان بتواند به هدف خود نائل آید. از این رو روابط انسانی با هدف مطالعه بر روی روابط انسانی در سازمان ها ، می کوشد این روابط را جهت بهسازی سازمان بهبود دهد.



3 - ابعاد قابل تعریف برای روابط انسانی در سازمان آموزشی کدام اند؟


پاسخ :


** کارکنان آموزش 

** مدیریت

** کارکنان اداری

** شاگردان

** اولیای شاگردان

** همسایه ها 

** مدعیان

** سایر سازمان های جامعه

** سیستم های فرعی سازمان آموزشی


این ابعاد بر اساس نوع سازمان آموزشی ، ابعاد دیگری را در بر می گیردو یا می توان گفت بعضی از این ابعاد ممکن است در سازمان مورد نظر قابلیت توجیه نداشته باشند.



4 - انواع روابط انسانی در سازمان کدامند ؟ دو نمونه را نام برده و مختصرأ شرح دهید؟


پاسخ :


**1- روابط انسانی ساده یا پیچیده

**2- فردی متمایل به مرکز ، متمایل به خود، فردی متمایل به فردخاص، جمعی

**3- روابط خوش بینانه و بدبینانه

**4- روابط آگاهانه یا ناآگاهانه 

**5- روابط فعال ( فعل پذیر ) یا انفعالی

**6- روابط تخصصی و روابط غیرتخصصی

**7- روابط آرام و روابط توأم با ستیزه جویی

**8- رابطه سلطه جویانه و رابطه سلطه پذیر



5 - مفهوم روابط از دیدگاه سازمانی چیست ؟


پاسخ :


فرآیندی پویاست از تبادل اطلاعات بین دو یا چند نفر (طرف ) که منجر به رشد فردی و تحولات فردی ، گروهی و سازمانی می شود که معمولا این دیدگاه مطلوب به روابط می باشد.



6 - اصول بررسی و بهبود روابط انسانی در سازمان کدامند ؟


پاسخ :


**1 - توجه به نیازهای مشترک

**2 - توجه به تفاوت های فردی

**3 - توجه به قدر و مرتبه انسان 

**4 - توجه به زمینه های ایجاد انگیزش در نیروی انسانی



پایان جلسه اول



درس آموزش و بهسازی منابع انسانی در کشورهای پیشرفته - جلسه دوم 93/07/10

بسمه تعالی

در این جلسه درواقع بدلیل جمعیت زیاد کلاس ، قرار شد گروهبندی انجام شود که نتیجه آن متعاقبا از طریق همین وبلاگ اعلام خواهد شد. منتها روال کلاس اینگونه شد که دو نمونه جزوه سرکلاس توسط استاد محترم ارائه می شود : یکی جزوه مربوط به مباحث خود کلاس و دومی جزوه مربوط به فایل پاورپوینت ارائه شده توسط دوستان از کشورها که البته هر دو جزوه را استاد محترم بصورت سوال و جواب سرکلاس مطرح می کنند و دانشجویان می بایست یادداشت برداری کنند.


جزوه کلاس :

 

1- مهمترین مبانی فلسفی آموزشی و بهسازی کارکنان و منابع انسانی کدام اند ؟ 


پاسخ : 


- تئوری آندراگوژی یا آموزش بزرگسالان - این نوع از آموزش ، طراحی ، اجرا ، و ارزشیابی  آموزشی را با توجه به ویژگی های بزرگسالان در نظر می گیرد و شامل سه دسته ذیل می باشد :

الف) سواد آموزی - جهت ایجاد توانایی خواندن و نوشتن در بزرگسالان

ب ) آموزش های حرفه ای - جهت افزایش توانایی و مهارت افراد در انجام حرفه و بهبود عملکرد شغلی 

ج ) سایر آموزش ها - آموزش هایی است که بصورت عمومی و جهت بهبود مهارت های زندگی و تقویت موضوعات فرهنگی و اجتماعی صحبت می کند.


- آموزش مادام العمر ( تلئو گوژی ) - که بیان می دارد با توجه به پویایی های انسان و فطرت او جهت دستیابی به کمال و رشد کامل ، انسان باید در تمامی دوران زندگی آموزش دیده و یاد بگیرد. در این دیدگاه قائل به خود تعیینی جهت طراحی ، اجرا و ارزشیابی آموزش هستند.


2 - منظور از تئوری آندرا گوژی و پدا گوژی چیست ؟


پاسخ : آندراگوژی مربوط به آموزش بزرگسالان بوده و هدف آن بهبود و ارتقاء عملکرد افراد در حرفه ایشان است اما پداگوژی مربوط به آموزش خردسالان( کودکان و نوجوانان ) است که نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی براساس آن طراحی شده و هدف آن پرورش مهارت های افراد جهت داشتن زندگی مناسب در جامعه و کمک به تولید علم است . 





جزوه کشور آمریکا : 


1 - اعتبار سنجی موسسات آموزشی در آمریکا به چه صورت انجام می گیرد ؟


پاسخ :


با توجه به وجود سیستم آموزش غیر متمرکز در ایالات متحده آمریکا ، هر ایالت براساس انجمن های موجود و نهادهای محلی اقدام به بررسی جهت حمایت یا عدم حمایت از موسسات آموزشی می نماید. در این راستا، موسسات آموزشی جهت نشان دادن اعتبار خود ، خود را برای اخذ استانداردهای آموزشی مهیا می سازند . جهت اخذ استاندارد، ابتدا درخواستی از موسسه به انجمن صادر کننده استاندارد ارسال می گردد و انجمن مربوطه الزامات مورد نیاز جهت اخذ استاندارد را به موسسه مربوطه ارائه می دهد. موسسه براساس الزامات اعلام شده خود را ارزیابی نموده و گزارش ارزیابی را برای انجمن ارسال می کند. جهت تائید وضعیت اعتبار موسسه ، هیئت ممیزی از سوی انجمن ، موسسه آموزشی را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که اقدامات اخذ استاندارد را رعایت کرده باشند ، اعتبار موسسه تائید گردیده و در غیر اینصورت فرصتی به موسسه داده می شود تا وضعیت خود را بهبود دهد.


2 - آیا آموزش حرفه ای ( شغلی ) برای معلمان در آمریکا وجود دارد ؟


پاسخ :


سیستم غیر متمرکز نظام آموزشی به ایالات متحده این اجازه را داده است تا خود در زمینه آموزش معلمان تصمیم گیری نماید. از این رو در برخی ایالات هیچ ارزشیابی و آموزش صورت نمی گیرد، در برخی ایالات آموزش در حد ابتدایی ارائه می شود اما بسیاری از ایالات ارزشیابی و آموزش معلمان را بصورت جدی برنامه ریزی نموده و آموزش های متناسب با نیاز معلمان را به آنان ارائه می دهند. 




درس آموزش و بهسازی منابع انسانی در کشورهای پیشرفته - جلسه اول 93/07/03

بسمه تعالی

در این جلسه توضیحاتی راجع به نحوه فعالیت های دانشجویان در طول ترم و نیز انتظارات استاد محترم از دانشجویان مطرح شد.

دانشجویان می بایست هر کدام یک کشور را که نام کشور توسط استاد مشخص می شد به لحاظ آموزش منابع انسانی بررسی کنند که البته فایل مربوط به هر کشور بصورت pdf فارسی بوده و روی وبلاگ سرکارخانم صالح نیا قراردارد که لینک آن از اینجا قابل مشاهده می باشد. دانشجویان محترم می بایست پس از مشخص شدن نام کشور ، فایل مربوط به آن را از وبلاگ سرکار خانم صالح نیا ( از اینجا ) دانلود کرده و آن را بصورت مفید و مختصر در پاورپوینت پیاده سازی نمایند به این صورت که این فایل پاورپوینت می بایست ملاحظه اصلی آن روی آموزش نیروهای دولتی و منابع انسانی در آن کشور باشد و همچنین هنگام ساخت این پاورپوینت دقت کنید که اسلاید دوم آن نقشه و پرچم کشور مورد نظر باشد و برای تاریخی که نوبت دانشجو می شود آن را برای دیگر دانشجویان ارائه دهد.ضمنا در کنار فایل مربوطه که برای ارائه چکیده آن را در پاورپوینت نوشتیم می بایست یک جستجویی در اینترنت داشته باشیم و یک سازمانی را در آن کشور بصورت موردی بررسی کنیم که در واقع در فایل پاور پوینت قراربگیرد و ارائه ما تکمیل تر شود.


ضمنأ ارزشیابی استاد شامل 15 نمره امتحان پایان ترم + 5 نمره ارائه درخصوص کشور مربوطه + 2 نمره علاوه بر 20 نمره جهت بررسی یک استاندارد در یکی از سازمان ها می باشد.